Dat meldt de website van New
York Magazine.
De website van de New York Times is sinds 2007 gratis. Destijds was de
gedachte dat alleen advertenties op de site zouden zorgen voor voldoende
omzet.
Dat bleek een misvatting, helemaal na de kredietcrisis en de recessie. Over de
hele wereld staakten bedrijven advertentiecampagnes om te bezuinigen.
Daarnaast draait de New York Times op alle fronten verlies. Activistische
aandeelhouders eisen dat de directie van de krant stappen onderneemt om in
de kosten te snijden.
Mogelijke modellen
Daarom komt er sowieso een betaalsysteem op de website, maar is nog niet
duidelijk wat voor systeem het wordt. Volgens een bron bij New York Magazine
overweegt de directie twee systemen.
Eén is eigenlijk een kopie van die van de Britse Financial Times.
Niet-betalende lezers kunnen een aantal artikelen gratis bekijken, maar
moeten betalen als ze nog meer artikelen tot zich willen nemen.
Wall Street Journal
Het andere model is dat van de Wall Street Journal: een klein deel van de
site is gratis, maar vooral voor de eigen verhalen van de krant moet betaald
worden.
Volgens New York Magazine zou het nieuwe betaalmodel geïntroduceerd moeten
worden op 27 januari - toevallig dezelfde dag dat Apple naar verluidt zijn
nieuwe tablet computer introduceert. Wie weet behoort een digitaal
abonnement op de New York Times bij het pakket van Apple.
Lees ook:
gratis blijft
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl